כל מה שרצית לדעת על התמודדות עם מתח

כל מה שרצית לדעת על התמודדות עם מתח
צילום: יחצ

גם בזמני שגרה מתח הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, אך התקופה הנוכחית מציפה אצל כולנו רגשות קשים של עצב, אי ודאות וחרדה שעלולים לגרום למתח כרוני ותחושת מצוקה מתמשכת. היום, יותר מאי פעם, התמודדות עם המתח שכולנו חווים באופן יום-יומי חיונית לשמירה על בריאותנו.
לדברי ד"ר לואיג'י גרטון, מנהל הדרכות בנושאי בריאות ותזונה, הרבלייף : " מתח הוא תגובה גופנית ונפשית לאיום או אתגר נתפסים. בימים שבשגרה, מתח עלול להיגרם בשל מגוון גורמים פנימיים וחיצוניים הכוללים עבודה, מערכות יחסים, בעיות כלכליות או בעיות בריאות.מתח הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, ובמינונים קטנים הוא עשוי אפילו להיות מועיל; הוא יכול לסייע בשמירה על מיקוד וערנות, ולספק את האנרגיה שאתם זקוקים לה כדי לעמוד בלוח זמנים או להיות במיטבכם בתחרות. עם זאת, כאשר מתח הופך כרוני, עלולות להיות לכך השפעות שליליות על הבריאות ותחושת הרווחה ."
לדבריו : " חשוב לזהות את מקור המתח כדי להתמודד איתו ביעילות. בימים שבשגרה, הסיבות השכיחות למתח כוללות אתגרים הקשורים לעבודה, בעיות במשפחה או בזוגיות, בעיות כספיות או בעיות בריאות.
מתח הקשור לעבודה עלול להיווצר בשל עומס עבודה, שעות עבודה ארוכות, עימות עם מנהל או עמיתים לעבודה או חוסר שליטה על סביבת העבודה. בעיות במשפחה או בזוגיות עלולות להיגרם בשל קונפליקטים עם בן הזוג, הילדים או בני משפחה אחרים. בעיות כספיות עלולות להיגרם בשל חובות, אבטלה או הוצאות בלתי צפויות. בעיות בריאות עלולות להיגרם בשל מחלה, פציעה או נכות. לכל אלה מתווסף מצב המתח המתמשך המלווה אותנו בחודשים האחרונים. "
ההשפעות של מתח על הגוף והנפש
למתח עלולות להיות השפעות פיזיולוגיות ונפשיות; הוא עלול להחליש את מערכת החיסון, לגרום לכאבי ראש והפרעות שינה, להגביר חרדה ודיכאון ולהשפיע על היכולת שלנו לחשוב בבהירות.
כאשר חווים מתח, הגוף משחרר הורמונים בינהם: קורטיזול ואדרנלין המפעילים את תגובת "הילחם או ברח". תגובה זו יכולה להיות יעילה כשמדובר בהתפרצויות מתח קצרות, אך כשהיא מופעלת למשך תקופות ארוכות היא עלולה לגרום לבעיות בריאות כרוניות הכוללות לחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרת.
מתח עלול גם להשפיע גם על הבריאות הנפשית ולגרום לחרדה, דיכאון והפרעות מצב רוח נוספות. בנוסף, הוא עלול להשפיע על היכולת שלכם להתרכז, לקבל החלטות ולפתור בעיות.
כדי להתמודד עם מתח באופן יעיל, חשוב לזהות את הטריגרים שגורמים לו ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים; מנגנונים אלה כוללים פעילות גופנית, מדיטציה, תרגילי נשימה וייעוץ מקצועי.
ד"ר לואיג'י גרטון מנדב טיפים להתמודדות יעילה עם מתח:
• ניהול יומן מתח- אחת מדרכי ההתמודדות האפשריות היא באמצעות כתיבת יומן שיתעד את התחושות שלכם. העלו על הכתב מה גרם לתחושת המתח, מה הייתה התגובה שלכם וכיצד התמודדתם. הכתיבה ביומן תאפשר לכם להיות מודעים יותר לגורמי המתח ולאופן שבו הם משפיעים עליכם. קריאת היומן תוכל גם לסייע לכם בניתוח הדפוסים ובמציאת דרכי התמודדות יעילות יותר.
לדוגמה, ייתכן שתגלו שאתם חווים תחושת מתח בכל פעם שיש לכם דדליין בעבודה. זיהוי הדפוס יסייע לכם בניהול יעיל יותר של הזמן שלכם ויפחית את רמות המתח.
• ניתוח דפוסי המתח – טכניקה יעילה נוספת היא ניתוח דפוסי המתח. נסו להבין אילו מצבים או אירועים מעוררים את תגובת המתח, כיצד אתם מגיבים אליהם וכיצד אתם מתמודדים. זיהוי הדפוסים יוכל לעזור לכם להכין את עצמכם למצבי מתח ולפתח מנגנוני התמודדות יעילים.
לדוגמה, אם אתם מבינים שאתם מתוחים כשעליכם לדבר מול קהל, נסו לתרגל טכניקות הרפיה כמו נשימה עמוקה או הדמיה שיוכלו לסייע לכם להישאר רגועים וממוקדים.
• זיהוי גורמי מתח חיצוניים ופנימיים- חשוב להבדיל בין גורמי מתח חיצוניים כמו בעיות בעבודה או במשפחה ובין גורמי מתח פנימיים כמו דיבור עצמי שלילי או ציפיות לא מציאותיות. זיהוי סוגים שונים של גורמי מתח יעזור לפתח אסטרטגיות ממוקדות להתמודדות.
גורמי מתח חיצוניים הם אירועים או מצבים שאינם בשליטתכם, כמו מצב המלחמה הנוכחי. לעומת זאת, גורמי מתח פנימיים הם מחשבות או אמונות שיוצרות מתח, כמו פרפקציוניזם או דיבור עצמי שלילי.
זיהוי גורמי המתח השונים יאפשר לכם לפתח אסטרטגיות כדי לנהל אותם ביעילות. לדוגמה, אם יש לכם בוס מאתגר, ייתכן שתצטרכו לפתח יכולות אסרטיביות כדי לתקשר את הצרכים שלכם ביעילות. אם אתם מתמודדים עם דיבור עצמי שלילי, החליפו אותו בהצהרות חיוביות שישנו את אופן החשיבה שלכם ויפחיתו את המתח.
זיהוי הגורמים למתח הוא שלב חשוב בניהול יעיל של מתחים. ניהול יומן מתח, ניתוח דפוסי המתח וזיהוי גורמי המתח החיצוניים והפנימיים יעזרו לפתח אסטרטגיות ממוקדות שיפחיתו את רמות המתח וישפרו את תחושת הרווחה הכללית.
ניהול מתח הוא הכרחי לשמירה על אורח חיים בריא. הבנת הגורמים וההשפעות שיוצר מתח, זיהוי הטריגרים ושימוש בטכניקות יעילות יאפשרו להפחית את רמות המתח ולשפר את תחושת הרווחה הכללית.

צילום: יחצ
צילום: יחצ
כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
כל מה שחשוב לדעת על קרצינומת תאי הבסיס – BCC
קרצינומת תאי בסיס - Basal Cell Carcinoma, ובראשי התיבות BCC – היא סוג...
האם ניתן לייעל טיפולים קונבנציונליים בפגמי עור הפנים?
האם השיפור הרצוי בגוון עור הפנים שלכם פשוט אינו בר...
האגודה לבריאות הציבור מתחדשת שלושה סניפים חדשים של תכנית יזהר בחיפה ירושלים ואשדוד מצטרפים לשני הסניפים הקיימים בתל אביב ובבאר שבע
תכנית יזהר של האגודה לבריאות הציבור, הפועלת למזעור נזקים בקרב...
חוזרים לבית הספר: עשרת הדיברות לקופסת אוכל מנצחת!
לתזונה של ילדנו חשיבות מכרעת על עתידם הבריאותי שנים קדימה,...
כואב לכם הגב? אנחנו כאן כדי לעזור
כאבים בגב זו כמובן תחושה לא נעימה. כל מי שעבר...
סובלים מפגיעה ביכולות האורתופדיות? ככה אפשר לעזור לכם
כולנו מאחלים לעצמנו לעבור את החיים בכמה שיותר אושר ושמחה...
גמילה מתרופות
גמילה מתרופות
אחד מהחומרים שאנשים הרבה פעמים מתמכרים אליהם, אלה הן התרופות....
לחוות את הריפוי בדרך שונה משהכרתם
מי שניסה כל שיטה שהיא ולא הצליח עדיין למצוא לעצמו...
הדרך להליכה נוחה וללא כאבים
כאבים ובעיות בכף הרגל הם בעיות נפוצות המשפיעות על איכות...
מדוע כדאי דווקא מזרון ויסקו?
אם אתם מחפשים מזרן איכותי, כדאי מאוד שתכירו את: מזרון...
דילוג לתוכן