על הקשר בין חרדה לעור הפנים

על הקשר בין חרדה לעור הפנים
צילום: שאטרסטוק

אנו יודעים כי ישנו קשר הדוק בין גוף ונפש. כשאנחנו במצב של סטרס באופן טבעי גם המצב הבריאותי שלנו מתערער. אנשים רבים חווים עייפות, קוצר נשימה ותופעות נוספות. אחת מהן היא השפעה על עור הפנים. איך מטפלים?

ד"ר מיכאל שוחט, מומחה ברפואת העור בכללית אסתטיקה

========================================================

מדוע מחלות עור מהוות גורם לחץ ומתח ולהפך?

אנשים אשר סובלים מהתפרצות אקנה, כתמים על הפנים, אטופיק דרמטיטיס, יחוו פעמים רבות דימוי עצמי נמוך, חוסר בטחון מול הסביבה ומבוכה. הם יהיו מוטרדים: כיצד הסביבה רואה אותם? האם היא שמה לב לפצעים או הכתמים? כשהעור שלנו לא במיטבו, אנחנו מרגישים לא טוב עם עצמנו, מה שיכול להוות טריגר, למתחים.

אנו עדים יותר ויותר לכך שאנשים הנמצאים בדיכאון, ברמות אושר נמוכות, הם בעלי סיכון גבוה למחלות כגון: חרדה, התמכרות, אבל, לא פחות חשוב, גם בעלי סיכון גבוה לחלות במחלות עור שונות.

כיצד משפיעות הרשתות החברתיות?

לכל הקלחת הזאת יש להוסיף מרכיב נוסף ומשמעותי שבעידן שלנו תופס מקום נכבד. כיום כולם נמצאים ברשת: פייסבוק, אינטסטגרם, טיק טוק. וכדומה. הרשתות החברתיות מהווה זירה מהותית לראות ולהיראות. אנחנו עוקבים אחרי כוכבי רשת שונים, רוצים להיות יפים יותר, שמחים יותר, רזים יותר וכן, גם עם עור חלק יותר. אחת הדרכים היא להיעזר בפילטרים שונים, שגורמים לעור הפנים להיות ללא פגמים, חלק ומתוח שלמעשה מטשטשים את המציאות. פעמים רבות, קשה לנו להבחין שה"סלבס" או כוכבי הרשת, אחריהם אנחנו עוקבים, משתמשים בפילטרים, אנחנו לא רואים את הפצעון החדש, או האדמומיות על העור שלהם וזה מעצים עוד יותר את תחושת התסכול, מייצר מתחים, לחץ נפשי ברבדים שונים של החיים, ומחזק גם את המרדף אחר עור פנים "האידיאלי" ולצידו גם את החרדה.

האם חרדה משפיעה על עור הפנים שלנו?

חרדה יוצרת טריגר, זרז, למחלות שונות הבאות לידי ביטוי על העור שלנו. בעיות עור, כגון: אקנה, אקזמה, פסוריאזיס ועוד. אם אתם לא בטוחים, אם אכן יש קשר ישיר בין העור לחרדה, תנסו לבחון את עצמכם. עם יד על הדופק, האם התפרצות  אקנה, או מחלת עור אחרת, התפרצה בסמוך לתקופה שבה הייתם עמוסים, מוטרדים, ישנתם מעט בלילה, ימים מלווים בחששות? אם עניתם כן, ואם חוויתם התפרצות של אקנה לאחר תקופת מתח, שימו לב שזו ככל הנראה, הסיבה הפיזית להתפרצות מחלות העור.

מדוע חרדה משפיעה על התפרצות מחלות עור?

כשאנחנו בלחץ, חרדה, סטרס וכו' משתחררים כימיקלים והורמונים שונים שמהווים טריגר ומניעים תהליכים דלקתיים בגוף ובעור. במצב מצוקה רגשית, משתחרר הורמון הלחץ, הקרוי קורטיזול, אשר מעכב את ההחלמה ומשבש את המחסום הטבעי של העור, מטשטש ומשפיע על מערכת החיסון, ובכך מונע מהגוף להגן על עצמו.

כל הדרכים לשמור על העור והימנעות ממתחים בפרט:

תזונה- הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת: פירות, ירקות, מוצרי חלב, סיבים תזונתיים, פחמימות. גוונו בסוגי המזון שאתם אוכלים וכמובן, השתדלו להימנע מאכילת מתוקים, חטיפים, מטוגנים ומאכלים רווי שומן.

שתייה – לצד תזונה נכונה, חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים. המים הם חלק מהותי בשמירה על אורח חיים בריא ואף תורמים לעור שלנו להראות חיוני ומבריק.

שינה – מחקרים הוכיחו כי שינה טובה, ללא הפרעות, תורמת לשיפור איכות החיים וטובה גם לעור שלנו. שימו לב שאתם ישנים מספיק שעות בלילה.

תנשמו עמוק –כל אחד מאתנו יודע בדיוק, כיצד הנפש שלו מתמלאת מחדש: יוגה, מדיטציה, נשימות, ספורט, הליכות, שיחה עם חבר קרוב, שמרו על עצמכם, השקיעו בתחביבים ועוד.

פנו למומחים – אם המתח השפיע גם עליכם, זה הזמן לעשות מעשה שימלא אתכם באנרגיה חיובית ויביא למראה משופר. בעולם רפואת העורק האסתטית ישנם טיפולים רבים להעלמת צלקות, לטיפול באקנה הסורר, בהופעת ורידים או נימים ועוד. כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר ההמלצה היא תמיד לפנות לרופא מומחה. התייעצו עם רופא עור שיכול לטפל בעור הפנים שלכם ובכך לעזור להעלאת מדד האושר ולשפר את איכות החיים.

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
הדרך הנכונה לטפל בשיניים שלכם
כאבי שיניים זה לא משהו שאפשר להשלים איתו. יכול להיות...
כל מה שרצית לדעת על עלי נענע: למה הם כל כך בריאים? ולמה מומלץ לשתות לפחות פעם אחת ביום חליטת נענע
הנענע הידועה לכולנו כדלה בקלוריות אך מלאה ביתרונות בריאותיים ובסגולותיה...
12 המזונות הטובים ביותר לבריאות המוח שלנו
מאת נטורופת יגאל קוטין, הרבליסט קליני המוח הוא אחד האיברים החשובים...
אבוקדו, הזהב הירוק
מאת ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
כנס התזונה והבריאות הגדול בישראל יוצא לדרך: כנס "אוכלים בריא" ה-14 ייערך בתיאטרון גבעתיים בימים חמישי ושישי ה- 11-12 באפריל 2024
הרצאות מקצועיות ומעשירות בנושא מערכת העיכול, בריאות המוח, גיל המעבר,...
ברוח חג הפורים, מאכלים בתחפושת: כל מה שרציתם לדעת על סוגי מזון שמתחפשים למזון בריאות אך הם אינם בריאים בכלל
לכולנו חשוב לשפר את התזונה ולאכול בריא יותר. תעשיית המזון...
האגודה למלחמה בסרטן: "חלה התקדמות במחקר, באבחון ובטיפול, אבל אם נרצה להישאר גבוה על המפה - תידרש השקעה משמעותית במחקר במאבק במחלת הסרטן"
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך...
מהם הדרכים להתמודדות עם אכילה רגשית בעת משבר ?
כל זאת ועוד בהרצאה של עדי יערן, דיאטנית קלינית בתחום...
תזונה ואורח חיים בריא גם במילואים: תוכנית דיגיטלית חדשה לשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא בימי מילואים מבית 'חלי ממן' ובשיתוף קהילת המילואימיות
8 שבועות של תכנית דיגיטלית, ליווי מדויק ופרקטי עם חלי...
דילוג לתוכן