נפרדים מפירמידת המזון ואומרים שלום לקשת המזון:

0
266
קרדיט: ניקי טורן סוביק

את פירמידת המזון כולם מכירים עוד מהילדות, אותה תצוגה גראפית שמטרתה היתה להתוות לנו כמה עלינו לצרוך מכל קבוצת מזון בצורה פשוטה וברורה. אותה פירמידה שימשה ככלי הדרכה לבחירה וגיוון במזון עוד במאה ה-18 ועליה התבססו אנשי מקצוע בבניית תפריטים הוחלפה בתחילת חודש יוני 2021 על ידי משרד הבריאות הישראלי בקשת המזון העדכנית.

פירמידת המזון- המלצות לתזונה נכונה.

כבר בשנת 1892 הוציאה לראשונה מחלקת החקלאות של ארצות הברית המלצות לתזונה נכונה כאשר המלצות אלו התעדכנו בכל תגלית חדשה ומחקר חדש בתחום התזונה. פירמידת המזון עצמה הופיעה לראשונה בשנות ה-70 של המאה הקודמת במדינת שוודיה כחלק ממהל של הוועדה לבריאות ורווחת הציבור במדינה לסייע לאזרחיה לבחור בצורה נכונה ונבונה את המזון שהם צורכים, בעיקר מבחינה כלכלית אך גם מבחינה בריאותית. בשנת 1974 פורסמה לראשונה אותה פירמידה אשר הפכה לפופולארית והועתקה למדינות אחרות, כולל מדינת ישראל.

הבחירה בצורת הפירמידה התבססה על שני עקרונות עיקריים וחשובים – שיש לצרוך מזון מכל קבוצה שמופיעה בפירמידה בצורה מגוונת ומאוזנת, וככל שעולים במדרגות הפירמידה יש לצרוך פחות מאותה קבוצת מזון. 

אם הפירמידה שירתה אותנו נאמנות כבר זנן כה רב ועליה התבססו מחקרים תפריטים ודיאטות לרוב, מדוע דווקא עכשיו החליט משרד הבריאות להחליפה בקשת המזון?

קשת המזון לתזונה בריאה

משרד הבריאות השיק את תוכנית 'אפשרי בריא' בשילוב משרד החינוך התרבות והספורט. תוכנית זו הינה תוכנית מקומית וארצית שמטרתה לקדם תזונה בריאה ופעילות גופנית של כלל אזרחי המדינה. בתחילת חודש יוני האחרון , כחלק מאותה תוכנית, אגף התזונה במשרד הבריאות הציג לקהל הרחב את ההמלצות התזונתיות החדשות גם הן בצורה גראפית חדשה- קשת המזון לתזונה בריאה. 

אותה קשת המתחלקת לקשתות- הירוקה, הצהובה, הכתומה והוורודה מחולקת על פי התדירות המומלצת של צריכת כל קבוצת מזון כאשר היא מתייחסת לא רק להשפעה הבריאותית אלא גם שמה דגש על ההשפעה הסביבתית הכלכלית והחברתית של צריכת כל אחת מקבוצות המזון המוזכרות בה.

הקשת הירוקה מספקת מזונות שמכילים רכיבים תזונתיים חשובים כגון מינרלים ויטמינים וסיבים תזונתיים. את המזונות בקשת הירוקה- פירות ודגנים מלאים מומלץ לצרוך מספר פעמים ביום ולגוון באופן אכילתם ובצבעוניות שלהם.

הקשת הצהובה מספקת מזונות משלוש קבוצות מזון עיקריות מקבוצת הקטניות, שמנים מהצומח ומוצרי החלב ותחליפי חלב. את המזונות בקשת הצהובה מומלץ לצרוך לפחות פעם אחת ביום.

הקשת הכתומה מספקת מזונות מהחי שמטרתם לספק לגוף חלבון וברזל ואין צורך לצרוך אותם יותר ממספר פעמים בשבוע ולא כל יום. 

הקשת הוורודה מספקת בשר בקר בצורתו הגולמית כאשר כאן נכנסים שני דגשים עיקריים- לא לצרוך יותר מ-300 גרם בשבוע, ולא לצרוך בשר בקר בצורה מעובדת אלא בהכנה ביתית.

מתחת לקשת, בכדי להבהיר שמדובר בקבוצות מזון שההמלצה היא להימנע מהצריכה שלה עד כמה שניתן, אפשר למצוא מזון מעובד- ממתקים, חטיפים, מוצרי בשר בקר מעובדים ותוספים תעשייתיים. כלומר- מה שמגיע בצורה מעובדת ולא טבעית וטרייה רצוי להשאיר מחוץ לקשת ומחוץ לצלחת.

לא רק השפעה בריאותית:

ההמלצות החדשות גובשו לאחר מחקרים מדעים שמוכיחים שזוהי התזונה התורמת לבריאות כלל הציבור ומונעת מחלות. חשוב לציין שהשפעתה של קשת המזון אינה רק בריאותית אלא גם סביבתית, כלכלית וחברתית.

מבחינה חברתית מדובר בתזונה המבוססת על בישול ביתי והכנה טרייה במקום דבר המעודד אכילה משותפת וחיזוק הקשרים המשפחתיים והחברתיים ללא מסכים ומהווה תרומה לבריאות הנפשית של הסועדים. מהבחינה הסביבתית- הצריכה המינימלית של מזון מעובד ומזון מן החי מפחיתה באופן קטן יחסית אך עדיין משפיעה- על כמות הפסולת והאריזות ופגיעה במרקם החיים שמסביבנו. מבחינה כלכלית ההמלצות תורמות לכלכלה המקומית מכיוון שהן מבוססות על מזון מקומי ועונתי ומונע זיהום סביבתי מיותר של שימוע שימור והקפאה של מוצרים.

לסיכום ניתן לראות שהקשת החדשה מספקת תמונה ברורה ופשוטה אך עם זאת מקיפה ומעודכנת של ההמלצות התזונתיות המעודכנות ומאפשרת להרכיב בקלות וביעילות תפריט יומי ושבועי בריא ומזין, חברתי וכלכלי יותר.

ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת  https://www.facebook.com/areenhealth

קרדיט: ניקי טורן סוביק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here