גם הילד שלכם מנוזל כל הזמן? קבלו, לא בברכה, את עונת פריחת האלרגיות…

גם הילד שלכם מנוזל כל הזמן? קבלו, לא בברכה, את עונת פריחת האלרגיות…
טיפול "שונישין" נעשה ללא שימוש במחטים וללא כאב כלל | צילום: יח"צ

באדיבות טל אליאס – רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה

 

עונת המעבר בין החורף לקיץ או בשמה השני, עונת הפריחה, המתרחשת בחודשים אפריל עד יולי, מהווה תקופת שיא במספר הסובלים מאלרגיות שונות ביניהן קדחת השחת. מדוע זה קורה?

 

בתקופה זו, פורחים האבקנים של עצים, שיחים וצמחים מה שיכול לחדור למערכת הנשימה ולהתחיל לעשות שם בלגן לא קטן… חלק מהאנשים וביניהם תינוקות וילדים, מפתחים אלרגיה לאבקנים הללו, שגורמת לנזלת אלרגית ואף לאסתמה אלרגית. הנזלת האלרגית מצריכה חבילת טישו צמודה לאורך כל היום, נקראת בשפה הרפואית קדחת השחת – ככתוב, זוהי תופעה אלרגית לדרכי נשימה עליונות, למגע עם אלרגנים, שמגיעים אליה דרך מערכת הנשימה.

 

איך מאבחנים אלרגיה אצל ילדים ברפואה הסינית?

הילד או התינוק יעבור אבחנה מדויקת על ידי המטפל במסגרתה מבצעים אבחון דופק ולשון, בדיקת ההיסטוריה הרפואית של ההורים וכך הוא יקבל תמונה על מצב האיברים הפנימיים של המטופל מנקודת מבטה של הרפואה הסינית. אם מדובר בתינוק עד גיל שנה, ואם האימא מניקה, יכול להיות שגם היא תטופל על מנת לסייע להפחתת הסימפטומים של האלרגיה.

הטיפול באלרגיה מתמקד במספר מערכות בגוף, בדרך כלל מדובר על הריאות. הרפואה הסינית רואה בריאות את המגן הראשוני של הגוף. גורמים, כמו חשיפה ממושכת לקור, חשיפה לאנשים מעשנים ותזונה לא נכונה, יכולים לפגוע ביכולת של הגוף להגן על עצמו מפני אלרגנים חיצוניים.

איבר נוסף חשוב לפי הרפואה הסינית הן הכליות שתופסות תפקיד חשוב במערכת החיסון, והאנרגיה שלהם נוטה להיחלש כתוצאה מבעיות שינה למשל. ישנם איברים משניים שגם בהם הרפואה הסינית תרצה לטפל כאשר המטרה היא להפחית בסימפטומים של אלרגיה, ביניהם הטחול שמייצר נוזלים, כתוצאה מתזונה לא נכונה, ואלה עלולים לעלות לריאות ולהצטבר שם.

 

אז גילו שהילד שלי סובל מקדחת השחת… איך בדיוק ילדים ותינוקות יסכימו להיות סבלניים במהלך דיקור?

הטיפול בתינוקות ובילדים אינו כמו של מבוגרים, הוא אורך שניות בודדות. הטיפול מתבצע עם מחטים עדינות מאוד המיועדות לטיפול תינוקות וילדים כאשר מבחינת כאב, ישנם שלא מרגישים זאת כלל וישנם ילדים שמעט בוכים אך יותר בשל החשש מהפרוצדורה והרעיון של מחטים.

אם הילד שלכם מפחד מאוד ממחטים ולא מוכן לשמוע על דיקור, תוכלו לנסות טיפול "שונישין" הנעשה ללא שימוש במחטים וללא כאב כלל.

ברוב המקרים מומלץ לעבור סדרה של טיפול (כ-6 עד 10 טיפולים) כדי לסייע בטיפול באלרגיה המתבססת על מפגש חד-שבועי או דו-שבועי של דיקור (תלוי בחומרת המצב) כשהמחטים מגיעות למקומות מסוימים בגוף ומחזקות את המערכות התומכות שהזכרנו.

 

כיצד ניתן למנוע או להפחית את התסמינים של האלרגיה?

ההמלצה לסובלים מקדחת השחת מדי שנה, היא להגיע לטיפול מניעתי לפני תחילת עונת האביב, כלומר, כבר בחודשים פברואר ומרץ. אך גם אם לא עשיתם טיפול מניעה וקדחת השחת התפרצה אצלכם, גם "בשיא הסערה", ניתן לסייע ולהקל על התסמינים, לעיתים, גם אם לא מצאו מענה ברפואה הקונבנציונלית. יחד עם זאת – חשוב להדגיש כי הרפואה הסינית בפרט והרפואה המשלימה בכלל לא מחליפות טיפול רפואי או התייעצות עם רופא, ואם אתם סובלים מבעיה רפואית, התייעצו עם הרופא המטפל שלכם, חלק מהרופאים אף יפנו אתכם ביוזמתם להשלמת הטיפול באמצעות דיקור סיני או טיפול משלים אחר.

 

מהן ההמלצות התזונתיות המסייעות למניעת האלרגיה?

הרפואה המסורתית הסינית רואה בחיזוק מערכת העיכול כצעד חשוב לחיזוק המערכת החיסונית ובדרך זו תסייע במניעת אלרגיה.

לכן מומלץ לאכול מזון מבושל על פני מזון טרי. מזון טרי מייצר לחות מפני שהוא מגיע למערכת העיכול בטמפרטורה שונה ממערכת העיכול והיא צריכה להוציא אנרגיה על מנת לייצר התאמה לטמפרטורה הרצויה – מה שכאמור מייצר לחות. בעוד מזון מבושל מגיע בטמפרטורה יותר מתאימה וכך חוסך ממערכת העיכול לעבוד ולהוציא אנרגיה ובעצם מחזק אותה.

כמו כן, יש להרבות בצריכת דגים וקטניות, מרקים כתומים (דלעת, גזר, בטטה וכדומה) המחזקים את המערכת החיסונית, הטחול והריאות.

ממה כדאי להימנע? מאכילת מזונות מטוגנים בשמן עמוק, ממוצרי חלב המגבירים ליחה ולחות, ממזונות חומציים, כמו עגבניות ופירות הדר שעל פי הרפואה הסינית גורמים לחום ולחות בגוף שכאמור, לא טוב לסובלים מאלרגיה – למשל על פי התפיסה הסינית, גרד אצל ילדים הוא בעצם ביטוי להצטברות של חום פנימי ובמקום לקרר את הגוף, המאכלים החומציים שומרים על החום בגוף. לצד כל אלה כמובן תמיד עדיף להימנע ממזון מעובד.

 

אלרגיות נוספות בכל עונות השנה

אטופיק דרמטיטיס – מחלה של העולם המערבי, בדרך כלל תינוקות ופעוטות סובלים מכך. הסטטיסטיקה אומרת ש כ-80% ממקרי הופעת הדלקת הזאת מאובחנים אצל ילדים עד גיל 5. הסימפטומים של אלרגיה זו באים לידי ביטוי באדמומיות, יובש בעור ואף גרד עד זוב דם באזורים שונים בגוף בעיקר בקפלים של הידיים והברכיים.

כיצד מטפלים ברפואה הסינית? מטפלים בדיקור להפחתת הגרד שכאמור אורך מספר שניות בודדות, חיזוק המערכת החיסונית, הוצאת חום מהגוף, משחות על בסיס צמחי מרפא סיניים למריחה מקומית והמלצות תזונתיות בהתאמה לילד, ואם מדובר בתינוק יונק, גם האימא תקבל המלצות שיכולות לסייע.

התפרצות אלרגיה בעקבות עקיצות – התגובה האלרגית מתחילה מנפיחות מסיבית של מקום העקיצה, תופעת גרד חזקה, היווצרות שלפוחיות באזור. כיצד מטפלים ברפואה הסינית? הטיפול מתבצע על ידי צמחים, שמפחיתים חום ורעילות מהגוף, מריחה של משחות צמחים על העקיצות, ודיקור שיאזן את הטמפרטורה ואת החום הפנימי של הגוף. אין טיפול מניעתי.

 

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
הדרך הנכונה לטפל בשיניים שלכם
כאבי שיניים זה לא משהו שאפשר להשלים איתו. יכול להיות...
כל מה שרצית לדעת על עלי נענע: למה הם כל כך בריאים? ולמה מומלץ לשתות לפחות פעם אחת ביום חליטת נענע
הנענע הידועה לכולנו כדלה בקלוריות אך מלאה ביתרונות בריאותיים ובסגולותיה...
12 המזונות הטובים ביותר לבריאות המוח שלנו
מאת נטורופת יגאל קוטין, הרבליסט קליני המוח הוא אחד האיברים החשובים...
אבוקדו, הזהב הירוק
מאת ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
כנס התזונה והבריאות הגדול בישראל יוצא לדרך: כנס "אוכלים בריא" ה-14 ייערך בתיאטרון גבעתיים בימים חמישי ושישי ה- 11-12 באפריל 2024
הרצאות מקצועיות ומעשירות בנושא מערכת העיכול, בריאות המוח, גיל המעבר,...
ברוח חג הפורים, מאכלים בתחפושת: כל מה שרציתם לדעת על סוגי מזון שמתחפשים למזון בריאות אך הם אינם בריאים בכלל
לכולנו חשוב לשפר את התזונה ולאכול בריא יותר. תעשיית המזון...
האגודה למלחמה בסרטן: "חלה התקדמות במחקר, באבחון ובטיפול, אבל אם נרצה להישאר גבוה על המפה - תידרש השקעה משמעותית במחקר במאבק במחלת הסרטן"
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך...
מהם הדרכים להתמודדות עם אכילה רגשית בעת משבר ?
כל זאת ועוד בהרצאה של עדי יערן, דיאטנית קלינית בתחום...
תזונה ואורח חיים בריא גם במילואים: תוכנית דיגיטלית חדשה לשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא בימי מילואים מבית 'חלי ממן' ובשיתוף קהילת המילואימיות
8 שבועות של תכנית דיגיטלית, ליווי מדויק ופרקטי עם חלי...
דילוג לתוכן