כל מה שחשוב לדעת על קרצינומת תאי הבסיס – BCC

כל מה שחשוב לדעת על קרצינומת תאי הבסיס – BCC
קרדיט - Pixabay

קרצינומת תאי בסיס – Basal Cell Carcinoma, ובראשי התיבות BCC – היא סוג הסרטן הנפוץ ביותר. הבשורות הטובות הן שישנם טיפולים אפקטיביים מאוד, ולכן גילוי המחלה מאפשר להיפטר מהסרטן.

מהי קרצינומה ומהם תאי בסיס?

תאי הבסיס הם חלק מהעור, שמהווה למעשה את האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. שכבת העור החיצונית נקראת אפידרמיס. הבסיס של שכבה זו הוא תאים עגולים שנקראים Basal Cell. קרצינומה היא סוג ספציפי של סרטן שהמקור שלו הוא תאים המצפים את פני השטח – עור, כלי דם וריריות.

המאפיינים העיקריים של קרצינומת תאי בסיס

סרטן מסוג BCC נחשב לבלתי אגרסיבי. בדרך כלל הוא לא שולח גרורות, אבל כמובן שגם כך חובה לטפל בו, ובהקדם, וזאת על-מנת למנוע נזק לרקמות באזור וכדי לא להסתכן שלא לצורך (כי במקרים נדירים כן יש גרורות שעלולות להתפשט בכל הגוף).

מאפיין נוסף הוא התפוצה הרחבה: על-פי מחקרים שונים, כ-20% מבני האדם עלולים לפתח את הקרצינומה הזו. הנגעים הסרטניים מופיעים על פני העור בעיקר במקומות החשופים לשמש, ובהם הפנים, הזרועות ועוד.

איך נוצרת קרצינומה של תאי בסיס?

הגורם העיקרי להיווצרות BCC הוא חשיפה מופרזת לשמש. גם שימוש לא אחראי במיטות שיזוף עלול להוביל להתפתחות הקרצינומה הנפוצה. לאנשים עם עור בהיר יש סיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה בהשוואה לבעלי ובעלות עור כהה. כמו כן יש משקל לגנטיקה, כך שאנשים עם היסטוריה של סרטן עור במשפחה חייבים להיזהר אפילו יותר מהרגיל. בדרך כלל הקרצינומה תתפתח אחרי גיל 50, ויש יותר גברים מנשים עם המחלה הזו.

איך מאבחנים BCC?

קרצינומה של תאי בסיס לא גורמת לכאב או לפגיעה בתפקוד, ולכן ייתכנו מקרים שבהם אדם סובל מנגע סרטני כזה וכלל לא מודע לכך. האבחון מתבצע ע

"י רופא עור מנוסה שבוחן בקפידה את נקודות החן והנגעים השונים בעור. מומלץ להגיע לבדיקה כזו באופן קבוע אחת לשנה, כדי להבטיח אבחון מוקדם של קרצינומה, אם ישנה כזו.

בנוסף ישנם סימנים שמחייבים פנייה לרופא עור מומחה בהקדם: םצע שנשאר פתוח זמן רב ללא החלמה, בלוטות לא סדירות בעור, אזור בעור שבולט ביחס לסביבה (לרוב בגוון ורוד ובעל גבולות לא סימטריים), נגעים לבנים או צהבהבים בעור.

איך מטפלים בסרטן מהסוג הזה?

כשמתגלה BCC הטיפול בנגע יתבצע בדרך כלל באמצעים כירורגיים. כלומר, ניתוח להסרת הנגע שיוציא מהגוף את כל תאי הבסיס הנגועים בסרטן. במקרים שבהם ההליך הכירורגי בלתי אפשרי מסיבה כזו או אחרת, ניתן לטפל בקרצינומה בדרכים אחרות. כשמסירים נגע סרטני, יוסרו גם שוליים באורך 4 מ"מ מכל הצדדים על-מנת להבטיח את הסרת כל התאים הסרטניים. הנגע והשוליים ייבחנו במעבדה, על-מנת לוודא שאכן הסרטן נוטרל באופן מלא.

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
כל מה שחשוב לדעת על קרצינומת תאי הבסיס – BCC
קרצינומת תאי בסיס - Basal Cell Carcinoma, ובראשי התיבות BCC – היא סוג...
האם ניתן לייעל טיפולים קונבנציונליים בפגמי עור הפנים?
האם השיפור הרצוי בגוון עור הפנים שלכם פשוט אינו בר...
כואב לכם הגב? אנחנו כאן כדי לעזור
כאבים בגב זו כמובן תחושה לא נעימה. כל מי שעבר...
סובלים מפגיעה ביכולות האורתופדיות? ככה אפשר לעזור לכם
כולנו מאחלים לעצמנו לעבור את החיים בכמה שיותר אושר ושמחה...
גמילה מתרופות
גמילה מתרופות
אחד מהחומרים שאנשים הרבה פעמים מתמכרים אליהם, אלה הן התרופות....
לחוות את הריפוי בדרך שונה משהכרתם
מי שניסה כל שיטה שהיא ולא הצליח עדיין למצוא לעצמו...
הדרך להליכה נוחה וללא כאבים
כאבים ובעיות בכף הרגל הם בעיות נפוצות המשפיעות על איכות...
מדוע כדאי דווקא מזרון ויסקו?
אם אתם מחפשים מזרן איכותי, כדאי מאוד שתכירו את: מזרון...
חזרה לבית הספר: כריכים בריאים ומהירים לכל סוגי התזונה: מקלאסי ועד קטוגני
כשהחופש הגדול מסתיים והילדים חוזרים לבית הספר, הורים רבים מוצאים...
כל מה שרצית לדעת על התמודדות עם מתח
גם בזמני שגרה מתח הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, אך...
דילוג לתוכן