נגמלים מעישון ויורדים במשקל

נגמלים מעישון ויורדים במשקל
קרדיט צילום: shutterstock

איך להיגמל נכון? איך לא לעשות שימוש באוכל כפיצוי על הגמילה? איך לשמור על איזון תזונתי? מה לאכול? ומתי לאכול? באדיבות מרב נירן, מנהלת הדרכה ב"אלן קאר"

 

השמנה אחרי הפסקת עישון היא אחד הפחדים הגדולים של המעשנים,  אך זוהי לא גזירה משמיים, בייחוד כאשר ישנה הפנמה במהלך תהליך הגמילה שהסיגריה לא באמת נותנת ערך וכך האדם שנגמל לא מרגיש שהוא מסכן ושמגיע לו פרס על הפסקת העישון. כלומר, כאשר מפסיקים לעשן בשילוב הפסקת הרצון לעשן, לעתים אפילו יורדים במשקל וזאת בשל תחושת המסוגלות שגדלה לאחר הפסקת העישון שפותחת צוהר לשינויים נוספים, גם בהיבט של שמירה על המשקל.

 

מדוע יש שעולים במשקל אחרי גמילה מעישון?

ישנן שתי סיבות לעליה לא רצויה במשקל כתוצאה מהפסקת עישון: ראשית שימוש בתחליפים – כנזכר לעיל, ברגע שיש שימוש אוטומטי באוכל כפיצוי. שנית, הקושי האישי של האדם לשאת תחושות של ריקנות וחוסר שקט. מבלי להיכנס לסיבות הפסיכולוגיות, יש אנשים שיותר קשה להם לשאת תחושה של ריקנות ויש מי שממלא זאת עם אוכל, "אוכל מנחם".

 

זיהוי פיצוי או רעב אמיתי

מה שעלינו לעשות אחרי שנים של עישון זה ללמוד לזהות את הרעב, ולהתחיל להכניס מזון לפה רק כשווידאנו שאכן מדובר ברעב. יש אנשים שזה בא להם בקלות ויש כאלה שלא, ואז יש מקום לתרגול מודע.

 

איך עושים זאת?

בימים ראשונים של הגמילה, בכל פעם שעולה המחשבה על סיגריה – לנשום עמוק, להגיד איזה כיף שאני כבר לא מעשן, לקחת עוד כמה נשימות עמוקות ולהרגיש את האוויר נכנס לריאות. אם יש תחושה של ריקנות וחוסר שקט – להכיר בכך שהגוף נגמל מניקוטין והמוח לעיתים מבלבל בין תחושת רעב לאוכל לבין תחושת הגמילה מהניקוטין. לכן לפני איכלה אוטומטית, יש לעצור, לנשום ולשאול באופן אקטיבי את השאלה: האם אני חש רעב? האם הייתי רוצה לאכול עכשיו?

לפעול לפי התשובה שעולה. במידה ואוכלים – לאכול לאט, ללעוס המון, ומדי פעם לשאול באופן אקטיבי: האם אני שבע? לפעול בהתאם לתשובה שעולה. אם אתם לא בטוחים לגבי התשובה לשאלה האם אני רעב: שתו כוס מים – אם התחושה לא נעלמת – מדובר ברעב אמיתי.

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
הדרך הנכונה לטפל בשיניים שלכם
כאבי שיניים זה לא משהו שאפשר להשלים איתו. יכול להיות...
כל מה שרצית לדעת על עלי נענע: למה הם כל כך בריאים? ולמה מומלץ לשתות לפחות פעם אחת ביום חליטת נענע
הנענע הידועה לכולנו כדלה בקלוריות אך מלאה ביתרונות בריאותיים ובסגולותיה...
12 המזונות הטובים ביותר לבריאות המוח שלנו
מאת נטורופת יגאל קוטין, הרבליסט קליני המוח הוא אחד האיברים החשובים...
אבוקדו, הזהב הירוק
מאת ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
כנס התזונה והבריאות הגדול בישראל יוצא לדרך: כנס "אוכלים בריא" ה-14 ייערך בתיאטרון גבעתיים בימים חמישי ושישי ה- 11-12 באפריל 2024
הרצאות מקצועיות ומעשירות בנושא מערכת העיכול, בריאות המוח, גיל המעבר,...
ברוח חג הפורים, מאכלים בתחפושת: כל מה שרציתם לדעת על סוגי מזון שמתחפשים למזון בריאות אך הם אינם בריאים בכלל
לכולנו חשוב לשפר את התזונה ולאכול בריא יותר. תעשיית המזון...
האגודה למלחמה בסרטן: "חלה התקדמות במחקר, באבחון ובטיפול, אבל אם נרצה להישאר גבוה על המפה - תידרש השקעה משמעותית במחקר במאבק במחלת הסרטן"
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך...
מהם הדרכים להתמודדות עם אכילה רגשית בעת משבר ?
כל זאת ועוד בהרצאה של עדי יערן, דיאטנית קלינית בתחום...
תזונה ואורח חיים בריא גם במילואים: תוכנית דיגיטלית חדשה לשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא בימי מילואים מבית 'חלי ממן' ובשיתוף קהילת המילואימיות
8 שבועות של תכנית דיגיטלית, ליווי מדויק ופרקטי עם חלי...
דילוג לתוכן