מהי השיטה הלפטינית ולמה היא מצליחה להוביל לירידה במשקל?

מהי השיטה הלפטינית ולמה היא מצליחה להוביל לירידה במשקל?
קרדיט: Pixabay

גם רעב וגם שובע הן תחושות עוצמתיות. ההשפעה שלהן על המוח משמעותית, ולכן חלק גדול מאוד מהדיאטות נכשל, גם אם בהתחלה ישנה ירידה במשקל. השיטה הלפטינית פותחה על-מנת להתמודד עם הבעיה הזו, ולספק לה מענה יעיל. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף על השיטה, על יתרונותיה ועל קהל היעד שלה.

למה אנחנו אוכלים אחרי ששבענו?

הסיבה הנפוצה ביותר למשקל עודף היא אכילה גם במצב של שובע. שובע הוא כאמור תחושה, כלומר גם כשלגוף יש את כל המשאבים הנחוצים לו ממזון, ובפרט האנרגיה, כלומר כמות קלוריות מספקת, המוח עלול לשדר שיש צורך בעוד אוכל.

מי שגורם לכך הוא הורמון בשם לפטין (Leptin, שמקורו במילה היוונית Leptus, \"רזה\"). הורמון זה מיוצרי בתאי השומן בגוף ומשם מגיע למוח וליתר דיוק להיפותלמוס. התפקיד שלו הוא לדווח למוח שיש מספיק משאבים לגוף, כלומר לייצר את תחושת השובע הנחוצה. הבעיה נוצרת כשקולטני הלפטין בהיפותלמוס חסומים: אחרי תקופה של משקל עודף ואכילת יתר, המוח למד \"להתעלם\" מהלפטין, והאדם ממשיך לאכול גם כשהוא לא באמת זקוק למזון. השיטה הלפטינית מצאה לכך פתרון.

איזון מדויק של מנגנון הרעב והשובע

הרעיון המרכזי בשיטה הלפטינית הוא איזון מחדש של מנגנון הרעב והשובע. במקרים של עודף משקל המנגנון כאמור לא פועל ביעילות בגלל החסימה של קולטני הלפטין. הבעיה היא שגם דיאטה שלא מתייחסת ללפטין עלולה להיכשל. אמנם בהתחלה תהיה ירידה במשקל, אבל ההורמון הנ\"ל עדיין לא נקלט ביעילות בהיפותלמוס. האדם מרגיש רעב לעיתים קרובות, ובמציאות כזאת קשה ואפילו בלתי אפשרי להתמיד עם התפריט החדש.

העקרונות של השיטה הלפטינית

כוונון מדויק של מנגנון השובע והרעב מחייב תשומת לב ייעודית לנושא זה. השיטה הלפטינית עושה זאת באמצעות כלים שונים לאיזון הורמונלי שיפתחו את החסימות בקולטני הלפטין במוח. עיקרון נוסף הוא הדרגתיות, כשבכל שלב התזונה מותאמת למצב העדכני של ההיפותלמוס וליכולת שלו לייצר את תחושת השובע הכל כך נחוצה. כמו כן שמה השיטה המתקדמת הזו דגש רב על מניעת שחיקה ושבירה. כך למשל חוגגים ניצחונות שלא מבוססים על מספר (כמות הקילוגרמים שהושלו) אלא על אנרגיות חדשות, שיפור השינה, האפשרות לבצע פעולות שבעבר היו כמעט בלתי אפשריות ועוד

מקסימום תמיכה גם מהסביבה

תמיכה היא מפתח הכרחי להצלחת כל דיאטה, וגם בשיטה הלפטינית היא דרושה. מפתחי השיטה מעמידים לרשות מי שבוחרים לרזות באמצעותה ליווי צמוד של בוגרים שכבר עברו את התהליך. למעשה נוצרה סביב השיטה הלפטינית קהילה של ממש, שמהווה משאב חיוני ברגעים המאתגרים. עוד כדאי לדעת שהשיטה מותאמת גם למגדר, עם שתי תוכניות נפרדות לנשים ולגברים הנקראות אבא חטוב ואמא חטובה. השיטה מתאימה בכל גיל. מומלץ להתייעץ עם רופא לפני כל שינוי משמעותי בתזונה.

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
האם ידעתם שחומרי ניקוי רבים עלולים להוות סכנה בריאותית ממשית?
6 טיפים לניקיון בטוח והמלצות חשובות ליום שאחרי הניקיון בין אם...
תקווה חדשה בטיפול בדיכאון וחרדות
דיכאון וחרדות הם הפרעות נפשיות נפוצות המשפיעות על מיליוני אנשים...
חכמים בשמש גם בחופשת פסח
לקראת חופשת חג הפסח, האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות חיוניות...
בריאות בצלחת... מתכון מנצח לחג הפסח: קציצות בשר אפויות בתוספת תפוחי אדמה
את הקציצות האלו לא תרצו לפספס בחג הפסח, הן מהוות...
שימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית ליצירת החיוך המושלם
חולמים על חיוך מושלם? מחקרים מראים שחיוך יפה ובריא תורם...
האם כל אדם עם בעיה פסיכיאטרית חייב להתאשפז?
רבים מאיתנו אומנם כבר מודעים לכך שיש אנשים שסובלים מבעיות...
אוהל צבאי: תכונות, שימושים ויתרונות
אוהלים צבאיים הם חלק קריטי בפעולות צבאיות, המספקים מחסה, אחסון...
הדרך הנכונה לטפל בשיניים שלכם
כאבי שיניים זה לא משהו שאפשר להשלים איתו. יכול להיות...
בכל עונה אפשר ליהנות מפירות יער
פירות יער הם השם הכולל שניתן לסוגי גרגירים שונים שרובם...
כנס התזונה והבריאות הגדול בישראל יוצא לדרך: כנס "אוכלים בריא" ה-14 ייערך בתיאטרון גבעתיים בימים חמישי ושישי ה- 11-12 באפריל 2024
הרצאות מקצועיות ומעשירות בנושא מערכת העיכול, בריאות המוח, גיל המעבר,...
דילוג לתוכן