טיפול התפתחותי על ידי הורמון גדילה

טיפול התפתחותי על ידי הורמון גדילה
מקור pixabay

הורמון גדילה זהו הורמון המופרש על ידי המוח האנושי ומשמש לתפקוד תקין, גדילה וצמיחה, הוא אחראי גם על האצת הגדילה בגיל ההתבגרות כמו גם על תהליכי עיכול שונים. הורמון זה אמור להיות מופרש בכל שלבי החיים. כאשר יש חוסר בהורמון גדילה, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים הדבר עלול לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים, התסמין הידוע והבולט ביותר הוא התפתחות וגדילה איטית שאינה עומדת בנורמה.

ישנו טיפול במחסור של הורמון גדילה והוא טיפול חיצוני בהזרקה. מטרת הטיפול, לרוב, היא לסייע ולהקל על ההתמודדות עם בעיית ה- Idiopathic short stature כלומר קומה נמוכה מהנורמה מסיבה שאינה ידועה.

הטיפול בהורמון הגדילה יאיץ את פעולת ההתפתחות והגדילה ובשנים האחרונות, גורמים רפואיים רבים אף הצהירו כי הטיפול מונע הפרעות פסיכולוגיות שונות ומשפר את איכות חייו של המטופל.

זאת מהסיבה הברורה כי קומה נמוכה עלולה ליצור עבור המטופל קשיים רבים ברמת הדימוי העצמי שלו ומבחינה חברתית.

מאחר והסיבות להיעדר הגדילה לא ידועות הרי שגם ההשפעות על נוטלי ההורמון אינן ידועות מראש, יתרה מכך, לא תמיד ההתפתחות האיטית מקורה בהיעדר ההורמון, במקרים כאלה שימוש בהורמון יכול לעזור לפרק זמן מסוים בלבד.

תוצאות הטיפול בהורמון גדילה

במרבית המקרים הטיפול באמצעות הורמון גדילה נחשב בטוח ויעיל. טיפול משולב של הורמון גדילה יחד עם טיפול בעצירת ההתבגרות המינית יוכל להביא למיצוי פוטנציאל הצמיחה שכן, ברגע שהגוף נכנס לתהליך ההתבגרות המינית תהליך הצמיחה מאט באופן טבעי.

הטיפול המשולב למעשה מעכב את ההתפתחות המינית ומאפשר לגוף להשלים את תהליך הגדילה. אין נתונים ממשיים באשר לחיזוי הגובה הסופי הממשי וכמה קרוב ניתן להגיע אליו בעזרת טיפול בהורמון הגדילה, אך בהחלט נרשמו שיפורים משמעותיים בעת הטיפול המשולב לאחר טיפול לאורך תקופה של כשלוש שנים.

תופעות לוואי עקב שימוש בהורמון גדילה

מרבית תופעות הלוואי המופיעות כתוצאה משימוש בהרמון אינן מסוכנות ואינן שכיחות, הן מסתכמות בבחילות וכאבי ראש. במקרים נדירים יותר יכולות להיות הפרעות בעיכול סוכרים ובמערכות הורמונאליות כמו בבלוטת התריס, כאבי פרקים, הצטברות נוזלים, פגיעה בשלד ותסמונות נוספות. במרבית המקרים לא ידוע האם מדובר בתופעה ישירה שנגרמת כתוצאה משימוש בהורמון או מסיבות אחרות.

כמו כן, נצפו שינויים גופניים בעת שימוש בהורמון הגדילה – שינויים במסת השומן והשריר (בדרך כלל ירידה במסת השומן ועלייה במסת השריר) ולעיתים אף חל שיפור בביצועים בעת פעילות גופנית.

לסיכום בנושא טיפול בהורמון גדילה לילדים

הורמון הגדילה ניתן בהזרקה ומדובר בטיפול לטווח ארוך, לעיתים לכמה שנים. זהו טיפול בטוח, יעיל ומומלץ מאוד, העוזר לפתור את הבעיה הישירה כמו גם בעיות נלוות שעלולות להיווצר מהמצב, בעיות פסיכולוגיות בעיקר.

עד כה לא נרשמו תופעות לוואי ישירות עקב טיפול באמצעות הורמון גדילה, וודאי לא תופעות המסכנות באופן ממשי את המטופל. על אף היותו טיפול לא סימפטי, בייחוד עקב פעולת ההזרקה, הרי שמדובר בטיפול היכול להועיל מאוד הן לילדים והן למבוגרים.

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
האגודה למלחמה בסרטן: "חלה התקדמות במחקר, באבחון ובטיפול, אבל אם נרצה להישאר גבוה על המפה - תידרש השקעה משמעותית במחקר במאבק במחלת הסרטן"
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך...
תזונה ואורח חיים בריא גם במילואים: תוכנית דיגיטלית חדשה לשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא בימי מילואים מבית 'חלי ממן' ובשיתוף קהילת המילואימיות
8 שבועות של תכנית דיגיטלית, ליווי מדויק ופרקטי עם חלי...
ממשיכות להילחם גם בסרטן צוואר הרחם: שבוע המודעות הבין-לאומי בצל המלחמה: כל מה שחשוב לדעת על סרטן צוואר הרחם בישראל
לרגל שבוע המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם, המצוין בכל...
בפתחה של השנה החדשה, כך תשמרו על כושר ומוטיבציה בקלות בעונת החורף
בכל עונות השנה, שמירה על שגרת כושר קבועה היא חלק...
חשיפה לפיצוצים ואזעקות מגבירה את הסיכון לטנטון
אחת הסיבות להופעת טנטון היא חשיפה לרעש עוצמתי, כמו שאנו...
מדריך בטיחות של מד"א לקראת חג הסוכות
כמדי שנה, מפרסם מגן דוד אדום מדריך בטיחות לקראת חג...
איזה מענה תוכלי לקבל לעידוד פוריות בסיוע של בעלי מקצוע
אם את אישה בגיל הפוריות המתכננת להרחיב את המשפחה בקרוב,...
הבינה המלאכותית נגד הסיגריות האלקטרוניות
האגודה למלחמה בסרטן עורכת תחרות יצירות בבינה מלאכותית בנושא סכנות...
חכמים בשמש גם בפסח
בעקבות פתיחת עונת הרחצה ולקראת חול המועד פסח, האגודה למלחמה...
דילוג לתוכן