חשיפה לפיצוצים ואזעקות מגבירה את הסיכון לטנטון

חשיפה לפיצוצים ואזעקות מגבירה את הסיכון לטנטון
קרדיט צילום: אפרת בן יוסף

אחת הסיבות להופעת טנטון היא חשיפה לרעש עוצמתי, כמו שאנו חווים בימים אלו. במקרים קשים, עלול הטנטון לפגוע מאוד באיכות החיים ובמקרי קיצון אף עלול להעלות מחשבות אובדניות. ד"ר וסים ותד, מומחה לכירורגיית האוזן ושיקום השמיעה, סחרחורת וטנטון בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון, בו פועל מכון השמיעה ושיווי המשקל א.ר.ם H.ear, מסביר מהו בדיוק טנטון, אילו בדיקות נדרשות לאבחון מדויק לצורך בחירת הטיפול המתאים, ואילו דרכי טיפול קיימות. בעקבות המצב, מציעים בא.ר.ם את שירותי המוקד לרפואה דחופה באף אוזן גרון, א.ר.ם URGENT! ואת שירותי מכון השמיעה א.ר.ם EAR. Hלתושבי העוטף והסביבה – בהתנדבות וללא עלות.

תופעת הטנטון נגרמת בדרך כלל כתוצאה מחשיפה לרעש עוצמתי בין אם ארעי או קבוע. לדוגמא, סביבת עבודה תעשייתית, יצרנית שמבוססת על מכונות המייצרות רעש קיצוני, חשיפה ממושכת למוסיקה רועשת או כמאפיין את הימים הללו, רעשי מלחמה כפיצוצים, קולות נפץ, ירי ואזעקות. חיילי כוחות הבטחון ותושבי עוטף עזה אשר נעקרו מבתיהם, נמנים על הנפגעים העיקריים מרעשים אלו.

טנטון מוגדר כצלילים או רעש שנשמע באוזניים או בראש ללא מקור צליל חיצוני, קולו של השקט.. אנחנו מדברים על תופעת "פנטום" שמיעתי, שעדיין נחשבת לתופעה אמיתית וחלק מהחוקרים אפילו טוענים שהיא "תופעה טבעית" וקיימת אצל כולם, אך חלק גדול מאיתנו "מצליח" להתעלם ממנה ובכך היא לא מגיעה לתשומת הלב שלנו.
התופעה היא הטרוגנית, רב-גונית הן בביטוי שלה בקרב האנשים והן בסיבות שגורמות לה.
רב האנשים שסובלים מטנטון שומעים צליל אינדיבידואלי אשר הם חווים אותו לרוב כקרוב לצלילי הסביבה שלהם: רעש צופר, רחש, רעש לבן או רעש הדומה לחשמל סטטי. הטנטון יכול להיות חד וממושך, קצבי ומקוטע, עולה ויורד, נשמע באוזן אחת ובשתיהן או נשמע בתוך הראש.

הטנטון יכול להיות מטרד קליל ועד למטרד שמשפיע קשות ומכביד על איכות החיים, ואפילו מעלה מחשבות אובדניות במקרי קיצון. גם היום, סביב תופעת הטנטון קיימת דיסאינפורמציה רבה בהקשר לסיבות, לבירור המומלץ ולטיפול המוצע וזה גורם לתסכול רב ומשותף למטופל ולרופא המטפל.
עם זאת, רוב המקרים של טנטון ניתנים לטיפול, וניתן להפחית את עוצמתו בעזרת מספר שיטוח וטכניקות.
על פי מחקרים, טנטון נפוץ בקרב 10-19 אחוז מהאוכלוסייה, והאחוזים עולים עד 26.7 אחוז באוכלוסייה מעל גיל 65. לכ-80 אחוז מהאנשים עם טנטון הוא לא מפריע בתפקוד, עבור פחות מ-20 אחוז הוא מהווה מטרד מורגש ובקרב פחות מ-1 אחוז הטנטון מהווה בעיה רצינית.

הגורמים לטנטון
חשיפה לרעש בעוצמה גבוהה – נחשבת לגורם סיכון משמעותי.
ירידה בשמיעה (טנטון מופיע בקרב 70-85 אחוז מליקויי השמיעה).
גיל – שכיח במבוגרים מעל גיל 65 ויכול להגיע ל 12.1 אחוז לעומת 4.7 אחוזים בקבוצת גיל עד 30.
מגדר – שכיח יותר בגברים לעומת נשים, בקבוצת גיל מעל 65.
מחלות כלי דם – סוכרת ויתר לחץ דם.
במילים אחרות, גברים מעל גיל 65 עם ירידה בשמיעה שסובלים בנוסף ממחלות כלי דם ואשר נחשפו לרעש מזיק בעברם, נמצאים בקבוצת סיכון משמעותית להתפתחות טנטון. הימנעות מחשיפה לרעש ואיזון מחלות הרקע יכולה למנוע התפתחות הטנטון ולהפחית מעוצמתו.

גורמי סיכון נוספים שמשפיעים על חומרת הטנטון וניתנים לשליטה:
הפרעות שינה – הפסקות נשימה בשינה או הפרעה באיכות ורצף השינה.
מצבי רוח ודחק – אירועי דחק נפשי, גופני , חברתי.

מה עושים?
טנטון חדש דורש הערכה מיידית, שכוללת בדיקת אוזניים ע"י מומחה א.א.ג וביצוע בדיקת שמיעה בהקדם, על מנת לשלול מצבי חירום שמיעתיים כגון ירידה פתאומית עצבית של השמיעה. במידה ומזהים ירידת שמיעה פתאומית עצבית – מצב זה מחייב התחלת טיפול מידי בסטרואידים והפניית המטופל בהמשך להדמיית MRI.
בדיקת מאפייני הטנטון הינה בדיקה ייחודית, המאפשרת מצד אחד הדגמה אמיתית של הטנטון (עוצמת הטנטון והתדר שלו) ומצד שני, ניתן באמצעותה על בסיס מאפייני הטנטון שהתקבלו, להתאים טיפול אקוסטי ייעודי, TRT. בדיקות אלו, ניתן לבצע במכוני שמיעה ספציפיים, כי אינן קיימות בכל מכון שמיעה כמו גם שיטת הטיפול הייחודית TRT.

דרכי טיפול
טיפול תרופתי: מצד אחד, אין הסכמה לגבי יעילות הטיפול התרופתי בטנטון, אך מצד שני, התאמת טיפול תרופתי ייעודי לחרדה, דכאון או בעיות שינה יכולה לעזור בשליטה בחומרת הטנטון.
טיפול ואימון: אומנם אין תרופה או תכשיר שיכול להשתיק את הטנטון, אך ישנן מספר טכניקות ואפילו תרופות שיכולות להוריד את עוצמתו. במקביל, ישנן מספר טכניקות שמצליחים בעזרתן לאמן את המוח להתעלם או לחיות בשלום עם הטנטון.
שיטות להפגת מתח, שיפור איכות השינה: יש שתי שיטות מבוססות מדעית לטיפול בטנטון:
שיטת טיפול קוניטיבית CBT
שיטה טיפולית ל'ניהול' הטנטון, הכוללת מספר מפגשים המתמקדים בהסתגלות (Habituation) בריאה ופונקציונלית לטנטון ויכללו: למידה ותרגול של ניהול מתחים יעיל – טיפול פסיכופיזיולוגי , עבודה קוגניטיבית התנהגותית על מחשבות מגבילות ואמונות יסוד לא מקדמות (CBT), למידה של שיטות מיינדפולנס ממוקד טנטון תחת ביופידבק ולימוד הסטת קשב ושימוש נכון במיסוך.
שיטת TRT
מתבססת על התאמת זוג מכשירי שמיעה עם צליל ייחודי המותאם למטופל בהתאם למאפייני הטנטון שלו (תדר ועוצמה) עם חשיפה הדרגתית לאורך מספר חודשים.

א.ר.ם, המרכז הרפואי הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון באסותא רמת החייל, המפעיל את שירותי המוקד לרפואה דחופה באף אוזן גרון א.ר.ם URGENT! ואת מכון השמיעה ושיווי המשקל א.ר.ם EAR.H – מתגייס למען תושבי עוטף עזה ויישובי החזית הדרומית שנעקרו מבתיהם וסובלים מכל בעיית אף אוזן גרון, בעיות שמיעה ו/או טנטון.. המוקד והמכון מציעים מענה רפואי, טיפול מלא ובדיקות שמיעה למבוגרים וילדים, בידי צוות הרופאים והאודיולוגים המומחים של א.ר.ם – בהתנדבות וללא עלות.

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
האם ידעתם שחומרי ניקוי רבים עלולים להוות סכנה בריאותית ממשית?
6 טיפים לניקיון בטוח והמלצות חשובות ליום שאחרי הניקיון בין אם...
שירותי רפואה זמינים גם בחג: הכללית תפעיל מיונים קהילתיים ומוקדי לילה בחג הפסח
חג הפסח מתקרב ובכללית מחוז חיפה וגליל מערבי מבטיחים ללקוחותיהם...
תקווה חדשה בטיפול בדיכאון וחרדות
דיכאון וחרדות הם הפרעות נפשיות נפוצות המשפיעות על מיליוני אנשים...
חכמים בשמש גם בחופשת פסח
לקראת חופשת חג הפסח, האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות חיוניות...
בריאות בצלחת... מתכון מנצח לחג הפסח: קציצות בשר אפויות בתוספת תפוחי אדמה
את הקציצות האלו לא תרצו לפספס בחג הפסח, הן מהוות...
שימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית ליצירת החיוך המושלם
חולמים על חיוך מושלם? מחקרים מראים שחיוך יפה ובריא תורם...
אוהבים מצות? כך תמנעו בעיות עיכול בפסח
מבין חגי ישראל, חג הפסח הוא אולי המאתגר ביותר מבחינה...
שינה טובה
אוניקס - שינה טובה וטיפול אנטי אייג ינג
שינה טובה שינה טובה היא חיונית לרווחה כללית ולתפקוד מיטבי. שינה...
האם כל אדם עם בעיה פסיכיאטרית חייב להתאשפז?
רבים מאיתנו אומנם כבר מודעים לכך שיש אנשים שסובלים מבעיות...
אוהל צבאי: תכונות, שימושים ויתרונות
אוהלים צבאיים הם חלק קריטי בפעולות צבאיות, המספקים מחסה, אחסון...
דילוג לתוכן