מתכוננים לפסח: שמירה על בריאות וניקיון השיניים

מתכוננים לפסח: שמירה על בריאות וניקיון השיניים
צילום: שאטרסטוק

שגרת ניקיון ובריאות השיניים שלנו חיונית כדי למנוע הצטברות חיידקים, אבנית או התפתחות של דלקות שיניים. כיצד נשמור על בריאותן, מאילו מאכלים כדאי להימנע, מה חשיבות ביקור אצל השיננית ואיך כדאי להתחדש ולשמור על השיניים, רגע לפני פסח עושים ניקיון גם בפה

באדיבות ד"ר חגי סלוצקי, מומחה לרפואת שיניים ציבורית, הרופא הראשי של רשת כללית סמייל

"אביב הגיע פסח בא": איך מנקים את השיניים לכבוד חג הפסח?

חג האביב מסמל התחדשות, קנייה של בגדים חדשים, ניקיונות. תקופה שבה כדאי מאוד לכולנו לדאוג גם לבריאות הפה: לסלק שאריות מזון וחמץ, להבריק את החניכיים. לכן כדאי, בייחוד בתקופה זו, להקפיד על צחצוח, להשתמש במי פה וחוט דנטלי. לאנשים אשר מודבקים סמכים (קוביות) על השיניים, או גשר, פעמים רבות נדבקות שאריות חמץ, מתחת למכשור, או בין השיניים. מכיוון שמברשת השיניים לא מצליחה להגיע אליהם ביסודיות, ההמלצה היא להיעזר בחוט דנטלי מיוחד עם קצה קשיח או קיסם דנטלי.

מה עושים במקרה של שיניים תותבות? אלה עשויות מפלסטיק ולכן צריך להימנע מהשרייה של מים חמים וודאי שלא רותחים (שלא כמו בהגעלת כלים) למנוע עיוות של התותבת. ההמלצה היא להשרות את התותבות במים עם כדור ניקוי מיוחד, אותו ניתן לקנות בכל בית מרקחת ולאחר מכן, לצחצח אותן עם מברשת שיניים ומעט משחה. כך גם הן יהיו חדשות, נקיות וללא חמץ – לפסח.

הכירו את המאכלים שפוגעים בבריאות השן

כולנו חייבים לאכול כדי לחיות, אך כמו שכולם יודעים, ישנם מאכלים, שבעבור בריאות השיניים והפה גורמים רק לנזקים ומגבירים עוד יותר את הצטברות החיידקים: סוכריות, שוקולד, מתוקים, אשר ידוע כי נדבקים לשן ועלולים להגביר את הנטייה לעששת. מה עושים? אפילו שחג, העדיפו את האפשרות הבריאה יותר: פרגנו לעצמכם עם ממרח גבינה על המצה, לעומת מצה עם שוקולד. הקפידו על ארוחות מסודרות ובריאות, השתדלו להימנע מאכילה בין ארוחה לארוחה, זאת כדי למנוע הצטברות חיידקים לאורך כל היום. העדיפו לאכול פירות לעומת חטיפים, כך תשמרו על בריאותכם הכללית ובעיקר על בריאות השיניים.

כיצד לשמור על בריאות השן?

  1. הקפידו על תדירות צחצוח – פעמיים ביום, בפעם הראשונה בבוקר ובפעם השנייה בערב. השתדלו לצחצח לפחות 2 דקות בכל פעם, על מנת שהצחצוח יהיה יעיל ואפקטיבי. תוכלו להיעזר במברשת שיניים חשמלית לשם כך. אם ניתן, השתדלו לצחצח בין ארוחה לארוחה וזאת כדי למנוע הצטברות של אוכל על השיניים. הכי חשוב, אל תשכחו לצחצח, לפני שאתם שוקעים בשינה עמוקה. אנשים רבים נרדמים ומפספסים את הצחצוח החשוב ביותר ביום.

הקפדה על היגיינת פה טובה חשובה ומהותית להפחתת הסיכוי להתפתחות מחלות שיניים וחניכיים.

  1. החליפו את מברשת השיניים כל ארבעה חודשים – מומלץ להחליף את מברשת השיניים לפחות כל ארבעה חודשים, משום שהשערות מתבלות, נשחקות ומאבדות מערכן.
  2. השתמשו בעזרים לניקוי השן – חוט דנטלי, קיסמים, אלו עוזרים לנקות את שאריות האוכל במקומות שייתכן ומברשת השיניים שלכם לא מגיעה וחיוניים לבריאות וניקוי הפה.

החשבון פשוט – אם לא ננקה את חלל הפה, ייווצרו חיידקים שעלולים לגרום לדלקות חניכיים, עששת, ריח פה לא נעים ועוד.

איך לצחצח שיניים בצורה נכונה?

כאמור, מומלץ לצחצח שיניים כ- 2 דקות בכל פעם. צחצוח מקיף ויעיל כולל את כל משטחי הפה: צחצחו בצד של הלחי, על גבי השיניים באזור שבו לועסים, באזור המפגש עם החניכיים, בזווית 45 מעלות, כדי שכל סיבי המברשת יחדרו לתוך החניכיים. המנעו מהפעלת כוח, צחצחו בעדינות. חשוב להקפיד לצחצח יסודי. במידת הצורך, השתמשו באביזרים כמו חוט דנטלי להשלמה.

כיצד מנקים בצורה יסודית, שיניים המחוברות זו לזו ועם גשר על השיניים?

מה קורה אם יש לנו מתבגרים בבית, עם גשר בשיניים, שמקשה מאוד על טיפוח וניקוי יסודי? ההמלצה היא לנקות עם חוט דנטלי, אשר בקצה שלו הוא קשוח ובצידו השני גמיש, כך אפשר לנקות מסביב לסמכים (קוביות). חשוב להקפיד לצחצח גם במפגש החניכיים והשן וסביב הסמכים. קיסם דנטלי עוזר אף הוא. במצב של גשר, או שתלים על השיניים, תתקשו להעביר חוט דנטלי, זה לא נוח, הם נקרעים ולכן כדי לנקות את שאריות האוכל, מומלץ להסתייע בקיסמים ייעודים לכך.

ביקור אצל השיננית כחלק משמירה וטיפוח בריאות השן

כל כמה זמן כדאי לבקר את השיננית? התדירות משתנה בין אדם לאדם, הממוצע לביקור אצל השיננית הוא אחת לחצי שנה. בעת הביקר התייעצו עם השיננית מתי מומלץ לחזור לביקור נוסף, יש אנשים שצריכים להגיע אחת ל-3 חודשים.

הטיפול אצל השיננית הוא טיפול מונע, אך גם משמר. במהלך הביקור, השיננית מסלקת את האבנית שנצמדת על גבי השן, הנוצרת כתוצאה משקיעת מינרלים הנדבקים אל השן, עוזרת לנקות שאריות של מזון, חיידקים, מסירה אבנית, משקעים, ניקוי כתמים ועוזר למנוע דלקת חניכיים.

חג שמח, נקי ובריא

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
הדרך הנכונה לטפל בשיניים שלכם
כאבי שיניים זה לא משהו שאפשר להשלים איתו. יכול להיות...
כל מה שרצית לדעת על עלי נענע: למה הם כל כך בריאים? ולמה מומלץ לשתות לפחות פעם אחת ביום חליטת נענע
הנענע הידועה לכולנו כדלה בקלוריות אך מלאה ביתרונות בריאותיים ובסגולותיה...
12 המזונות הטובים ביותר לבריאות המוח שלנו
מאת נטורופת יגאל קוטין, הרבליסט קליני המוח הוא אחד האיברים החשובים...
אבוקדו, הזהב הירוק
מאת ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
כנס התזונה והבריאות הגדול בישראל יוצא לדרך: כנס "אוכלים בריא" ה-14 ייערך בתיאטרון גבעתיים בימים חמישי ושישי ה- 11-12 באפריל 2024
הרצאות מקצועיות ומעשירות בנושא מערכת העיכול, בריאות המוח, גיל המעבר,...
ברוח חג הפורים, מאכלים בתחפושת: כל מה שרציתם לדעת על סוגי מזון שמתחפשים למזון בריאות אך הם אינם בריאים בכלל
לכולנו חשוב לשפר את התזונה ולאכול בריא יותר. תעשיית המזון...
האגודה למלחמה בסרטן: "חלה התקדמות במחקר, באבחון ובטיפול, אבל אם נרצה להישאר גבוה על המפה - תידרש השקעה משמעותית במחקר במאבק במחלת הסרטן"
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך...
מהם הדרכים להתמודדות עם אכילה רגשית בעת משבר ?
כל זאת ועוד בהרצאה של עדי יערן, דיאטנית קלינית בתחום...
תזונה ואורח חיים בריא גם במילואים: תוכנית דיגיטלית חדשה לשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא בימי מילואים מבית 'חלי ממן' ובשיתוף קהילת המילואימיות
8 שבועות של תכנית דיגיטלית, ליווי מדויק ופרקטי עם חלי...
דילוג לתוכן