מרץ הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס: הקורונה גרמה לירידה מדאיגה בביצוע בדיקות קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי

מרץ הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס:  הקורונה גרמה לירידה מדאיגה בביצוע בדיקות קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי
קרדיט: Freepik

הגורם המשמעותי ביותר להצלחת הטיפול בסרטן המעי הגס הוא גילוי מוקדם ככל האפשר. בשנת 2020 בחודשים מרץ-מאי ,ימי הסגר הראשון, נרשמה ירידה משמעותית בהגעה לבדיקה בקרב אוכלוסיות בקבוצת הגיל 50-75, וזאת לאור הנחיות הקורונה שלא להגיע למרפאות. מאז, וחרף הסגרים, נעשים במאוחדת מאמצים רבים להשיב את אוכלוסיית היעד ולעודדם להגיע  ולהיבדק, על פי הנחיות ובשמירה קפדנית על הנחיות הקורונה.  המחלה, כשהיא מאובחנת בשלבים מוקדמים מגבירה באחוזים גבוהים את הסיכוי לריפוי . התסמינים הינם: בעיות כרוניות בדרכי העיכול , כאבי בטן , ריפלוקס, עצירויות ושלשולים שחוזרים  אנמיה וחוסר ברזל, בחילות והקאות. חשוב לא להתעלם מהבעיות הללו , לאבחן ולטפל מהר כדי למנוע החרפתם.

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל. הבדיקה המומלצת לאיתור מוקדם היא בדיקת דם סמוי בצואה. מחקרים מעלים כי נשים מבצעות בדיקות דם סמוי בצואה יותר מגברים בכל השנים. זו בדיקה פשוטה, שאינה פולשנית ואינה כרוכה בכאב ומומלץ לבצעה בכל שנה, וכך לוודא שאין סימני דימום בתוך הצואה. על פי הנחיות משרד הבריאות בישראל, מומלץ לגברים ונשים בגילאי 75-50 לבצע אחת לשנה בדיקת דם סמוי בצואה כבדיקת סקר לגילוי מוקדם. הבדיקה כלולה בסל הבריאות וניתנת ללא תשלום לאוכלוסייה מגיל 50 ומעלה ועבור קבוצות בסיכון גבוה בשל היסטוריה משפחתית

ד"ר דוד דביר, ראש תחום רפואה ראשונית במאוחדת: "סרטן המעי הגס נחשב לאחת מהמחלות הממאירות שניתן למנוע אותן ולהביא לריפוי מוחלט. קיימים כלים לאבחון, לגילוי מוקדם ולטיפול בה. ככל שהאבחון נעשה בשלב מוקדם יותר , שיעור ההצלחה והריפוי הולכים וגדלים. מגיפת הקורונה גרמה לירידה משמעותית בביצוע בדיקות קולונוסקופיה בארץ ובעולם. כתוצאה מכך, שיעורי הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס עשויים להיפגע ומטופלים רבים עלולים לחלות במחלה, בשל החשש להגיע למרפאות ולמכוני הגסטרו שבהם מתבצעות בדיקות קולונוסקופיה."

התהליך של המחלה מתחיל בהיווצרות של פוליפ במעי הגס, שעלול להפוך לגידול סרטני. הבדיקה מאפשרת זיהויו של הפוליפ וטיפול בו מיד עם התגלותו . חוסר המודעות לסרטן המעי הגס עלול להיות קטלני. כאשר הגילוי מאוחר הסכנה ושיעור התמותה גבוהים משמעותית .

עם קבלת ממצא המעיד על המצאות דם בצואה –  חיוני לבצע בדיקת קולונוסקופיה לצורך איבחון מדוייק. ככל שחולף זמן רב יותר בין בדיקת דם סמוי בצואה חיובית לבין בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה הסיכון.  ולמרות זאת, רק 60% מאוכלוסיית המטופלים עם ממצא חיובי מבצעים המשך בירור . חשוב מאד לשים לב לדגלים אדומים המאפיינים אתסימני התפתחות המחלה:

  1. דימום בפי הטבעת המופיע בעת יציאה או בעת הניגוב, ויכול להופיע גם ללא יציאה. לרוב נקשר לטחורים ולבעיות רפואיות נפוצות אחרות, אך במידה ולא נפתר על ידי טיפול מקומי, או במידה שחוזר על עצמו ומתגבר – חובה לבדוק .
  2. שינוי בהרגלי היציאות יש לשים לב לשינויים בהרגלי היציאות בין שמדובר בעצירות מתגברת או בשלשולים חדשים.
  3. כאבי בטן עקשני וממושך , כזה שמתגבר או מלווה באחד מהתסמינים האחרים הללו כאן, מחייב בירור ובדיקה.
  4. רמת המוגלובין נמוכה– אנמיה שיכולה להעיד גם שיש דימום (סמוי או גלוי) מדרכי העיכול. ירידת ברמת המוגלובין מתבטאת בעייפות, חולשה, מאמץ גופני או חיוורון.
  5. חוסר תיאבון וירידה במשקל
כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
שירותי רפואה זמינים גם בחג: הכללית תפעיל מיונים קהילתיים ומוקדי לילה בחג הפסח
חג הפסח מתקרב ובכללית מחוז חיפה וגליל מערבי מבטיחים ללקוחותיהם...
חכמים בשמש גם בחופשת פסח
לקראת חופשת חג הפסח, האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות חיוניות...
בריאות בצלחת... מתכון מנצח לחג הפסח: קציצות בשר אפויות בתוספת תפוחי אדמה
את הקציצות האלו לא תרצו לפספס בחג הפסח, הן מהוות...
אוהבים מצות? כך תמנעו בעיות עיכול בפסח
מבין חגי ישראל, חג הפסח הוא אולי המאתגר ביותר מבחינה...
שינה טובה
אוניקס - שינה טובה וטיפול אנטי אייג ינג
שינה טובה שינה טובה היא חיונית לרווחה כללית ולתפקוד מיטבי. שינה...
הדרך הנכונה לטפל בשיניים שלכם
כאבי שיניים זה לא משהו שאפשר להשלים איתו. יכול להיות...
כל מה שרצית לדעת על עלי נענע: למה הם כל כך בריאים? ולמה מומלץ לשתות לפחות פעם אחת ביום חליטת נענע
הנענע הידועה לכולנו כדלה בקלוריות אך מלאה ביתרונות בריאותיים ובסגולותיה...
12 המזונות הטובים ביותר לבריאות המוח שלנו
מאת נטורופת יגאל קוטין, הרבליסט קליני המוח הוא אחד האיברים החשובים...
אבוקדו, הזהב הירוק
מאת ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
דילוג לתוכן