התפתחות בריאות הנפש ברפואה המודרנית

התפתחות בריאות הנפש ברפואה המודרנית
מקור pixabay

תחום בריאות הנפש ברפואה המודרנית הוא תחום רחב ידיים המתפרש לכיוונים רבים. הרפואה המודרנית של היום מתייחסת למחלות הקשורות אל בריאות הנפש באופן שווה למחלות גופניות אחרות וזו עובדה כי ניתן למצוא כיום מרפא כמעט לכל סוגי מחלות הנפש השונות.

התייחסות הרפואה המודרנית כיום לתחום מתבטאת ביחס שווה למטופל כאשר הטיפולים במטופל נכללים בסל שירותי בריאות כשם שהיו טיפולים בכל מחלה אחרת.

ניתן לחלק את דרכי הטיפול במחלות הנפש השונות לשניים. דרך אחת היא שיטת הטיפול הפסיכולוגי, המבוססת על טיפול המתבצע תוך שיחות בין המטופל למטפל בכדי להגיע לשורש הבעיה, חשיפתה והתמודדות עימה. לעומת הטיפול הפסיכיאטרי מצד שני, המבוסס על מחקרים בתחום התרופות העובדות על מערכת העצבים המרכזית והמוח מתוך כוונה להביא לאיזון כימי בגוף המטופל ובכך להקל על תסמיניה של מחלת הנפש בה הוא לוקה.

בריאות הנפש בעידן המודרני אינה מתבטאת רק במצבים בהם החולה אינו מסוגל לתפקד או שהוא זקוק לאשפוז. האדם המודרני בעידן המאה העשרים ואחת נתון ללחצים רבים ולתחרותיות מתמדת דבר שמעורר בעיות נפשיות יום יומיות המקשות על התפקוד. אחת ממחלות הנפש הנפוצות ביותר אצל האדם בעידן המודרני היא תופעת הדיכאון אשר אודותיה בוצעו מחקרים רבים והומצאו תרופות שונות ורבות.

בריאות הנפש אצל נשים

הבעיות הנפוצות ביותר הקשורות בבריאות הנפש הקשורות לתחום בריאות האשה הן לרוב בשני המצבים הבאים:

הפרעות אכילה – האישה בעידן המודרני נמצאת תחת השפעה של מערכת חברתית תרבותית לוחצת במיוחד כאשר הדגש העיקרי ותשומת הלב המרבית היא על המראה החיצוני. עובדה זו במקרים רבים משפיעה על הנערה המתבגרת עד כדי כך שתופעת הפרעות האכילה הפכה תופעה נפוצה במיוחד.

הפרעות אכילה מתחלקות לבעיות בולימיה ואנורקסיה, כאשר הטיפול במחלות אלו יכול התבצע הן באופן הפסיכותראפיה או בהיבטים פסיכולוגיים כאשר כל מקרה צריך להיבחן לגופו ובהתאם לאופייה ומצבה הגופני של המטופלת.

דיכאון אחרי לידה – תופעת הדיכאון אחרי לידה היא תופעה נפוצה בקרב נשים יולדות והיא מתפרצת בדרך כלל במהלך החודש הראשון שלאחר הלידה. הדיכאון יכולה להופיע ברמות קלות המסתמנות כעייפות וחוסר מוטיבציה עד לרמות קשות במיוחד המחייבות אשפוז. הטיפול בדיכאון לאחר לידה יכול להתבצע בתוך המשפחה ובהכוונה מקצועית כאשר יש לאישה היולדת משפחה חמה ותומכת או לחילופין על ידי שימוש בתרופות פסיכיאטריות לזמן קצוב עד לחלוף השפעותיו.

בריאות הנפש בטיפול במבוגרים

הבעיות בגינם מגיעים המטופלים למחלקות הרפואיות המתעסקות בבריאות הנפש הן רבות ומגוונות, החל בקשיי קשב וריכוז, דיכאון ברמות השונות, חרדות ופוביות שונות: פחד גבהים, פחד קהל, פחד ממקומות סגורים ופתוחים ועוד, חרדות חברתיות וקשיים ביצירת קשרים חברתיים, בעיות בזוגיות, ייעוץ זוגי בעיתות משבר ולפני גירושים, התמודדות עם מצבי סטרס, גמילה מעישון, הפרעות אכילה ועוד. כל אלו יטופלו על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר כאשר כל מקרה יטופל על פי מצבו של המטופל.

טיפול נפשי אצל ילדים

הבעיות הנפוצות ביותר אצל ילדים בגילאי הגן ובתי הספר היסודיים הן בעיקר הפרעות קשב וריכוז. הסיבות לבעיות אלו עדיין לא ברורות אך מחקרים מגלים כי שימוש בטלפון סלולארי, אכילת ירקות מודברים ללא שטיפה ועוד גורמים סביבתיים אחרים עלולים להיות הגורמים לחוסר החשק אצל הילדים בעידן המודרני.

שיטת הטיפול הנפוצה בילדים בעלי תסמונת הפרעות הקשב והריכוז היא בטיפול פסיכיאטרי אמבולטורי על ידי שימוש בתרופה ריטלין העובדת על מערכת העצבים של הילד ולמעשה מרגיעה את פעילותה. השימוש בתרופה שנוי במחלוקת היות ואין מדע מדויק על השפעותיה בטווח הרחוק ולאור העובדה כי יותר ויותר מקרי התאבדות נקשרים לבני נוער עם היסטוריה של שימוש בתרופה.

קבלת טיפול נפשי

כיום ניתן לפנות לקבלת טיפול נפשי דרך קופות חולים או דרך רופא פרטי בכפוף למצבו הכלכלי של המטופל, כיום ביטוח בריאות פרטי מכסה טיפולים נרחבים יותר בתחום ויש אנשים רבים המעדיפים שימוש בשירות זה על הטיפולים הבסיסיים שניתנים לכל .

כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
שירותי רפואה זמינים גם בחג: הכללית תפעיל מיונים קהילתיים ומוקדי לילה בחג הפסח
חג הפסח מתקרב ובכללית מחוז חיפה וגליל מערבי מבטיחים ללקוחותיהם...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
מהם הדרכים להתמודדות עם אכילה רגשית בעת משבר ?
כל זאת ועוד בהרצאה של עדי יערן, דיאטנית קלינית בתחום...
חשיפה לפיצוצים ואזעקות מגבירה את הסיכון לטנטון
אחת הסיבות להופעת טנטון היא חשיפה לרעש עוצמתי, כמו שאנו...
להיות כמו כולם
טיפולים נפשיים הם טיפולים שיכול לעבור כל אחד מאתנו אבל...
התמכרויות שונות דורשות גישות שונות
התמכרויות שונות דורשות גישות שונות
התמכרויות רבות במאה ה-21 הולכות והופכות להיות נפוצות יותר, מסיבות...
מאוחדת משיקה מערך שירותי רפואת להט"ב
מאוחדת משיקה בימים אלה מערך שירותי רפואת להט"ב ייעודי שיספק...
מייבלין ניו-יורק משיקה בישראל את התכנית החברתית העולמית של המותג "אמיצים ביחד" - לתמיכה בצעירים החווים חרדה ודיכאון
התכנית החברתית העולמית של המותג מייבלין ניו יורק מגיעה  השבוע...
טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים
לרפא את העצבות באופן אלטרנטיבי
טיפול בדיכאון ללא תרופות הינו טיפול אשר יש לעשות אותו...
טיפול בחרדה אצל ילדים
טיפול נפשי ממוקד - ילדים ומבוגרים
במרכז טיפול פרטי ניתן לטפל במגוון רחב של מצבים נפשיים,...
דילוג לתוכן