אכילה ריגשית אצל ילדים – מה תוכלו לשנות כדי לטפל בבעיה?

אכילה ריגשית אצל ילדים  – מה תוכלו לשנות כדי לטפל בבעיה?
קרדיט לתמונה - ניקי טורן סוביק

אכילה ריגשית היא בעיה מאוד מוכרת אצל מבוגרים, מי מאיתנו לא מצא את עצמו מטביע את יגונו בקופסת גלידה, או אוכל משהו סתם כי משעמם וצריך לעשות משהו כדי להעביר את הזמן. 

 

אכילה ריגשית מתחילה כבר מינקות. פעמים רבות כשתינוק בוכה, מיד אנחנו נותנים לו לאכול. מכיון שהתינוק לא יודע להביע בדיוק מה הוא רוצה, אנחנו מיד מפרשים את הבכי כרעב למרות שבפועל הוא יכול להיות רמז לעייפות או חיתול מלא ומציק. 

כך זה ממשיך גם בילדות. יורדים לגינה? חייבים לקחת משהו לאכול ולרב הבחירה תהיה לקחת איתנו חטיף או ממתק או קונים ארטיק במכולת. 

 

ככל שהילדים מתבגרים אנחנו הופכים את האכילה לפתרון לכל בעיה ריגשית, בין אם זה שעמום, עייפות או דכדוך מאכלים עתירי סוכר ושומן הם פתרון יעיל, זמין ומהיר לשיפור מצב הרוח. 

 

אבל אפשר לשנות את הדרך בה אנחנו והילדים מסתכלים על האוכל כפתרון לבעיות ריגשיות בעזרת שלוש פעולות פשוטות ליישום:

 

  1. תשאלו לפני שתאכלו  – צריך ללמד את הילדים לעצור שניה ולחשוב לפני שהם מתחילים לחפש משהו לאכול. הם צריכים לשאול את עצמם – למה אני רוצה לאכול? האם אני רוצה לאכול כי משעמם לי? אם התשובה היא אני רוצה לאכול כי אין לי מה לעשות, אז הסיבה האמיתית היא אכילה מתוך שעמום. אז אפשר להציע לילד שיחפש פעילות אחרת, אולי להוציא את הכלב לטיול, אולי לקרוא ספר או לצפות בטלוויזיה. אם הילד ואל את עצמו למה אני רוצה לאכול והתשובה היא כי אני רעב. השלב הבא הוא אכן לאכול, אבל לאכול משהו בריא. אנחנו צריכים ללמד את הילדים שלנו לבחור באפשרות הבריאה, במקום וופל לבחור בפרי במקום כריך עם שוקולד לבחור בכדורי תמרים טבעיים. העצירה והחשבה לפני האכילה גורמת לילדים לשלוט ברגש ולעשות בחירה מחושבת ושקולה מתוך מודעות לאכילה בריאה, נכונה ומחזקת. 

  1. תזיזו את הגוף – פעמים רבות דרישה של ילד לאכול משהו מתוק או לאכול פחמימה (כריך) היא סממן לעייפות וחוסר תנועה. הגוף רוצה להתעורר, לוע, לזוז ואכילה של ממתקים תעשה זאת במהירות. אבל לא חייבים לאכול כדי להעיר את הגוף, אפשר גם לעשות כמה דקות של פעילות גופנית כדי לעורר אותו. 

הליכה בחוץ או קפיצות בבית יועררו את הגוף, יזרימו את הדם ויחדשו את תחושת האנרגיה בגוף. הגוף ירגיש טוב יותר והרעב יעבור. 

 

  1. תאכלו ביחד – חשוב שלפחות ארוחה אחת ביום תהיה ארוחה משפחתית גדולה ומגוונת שתציע לכל בני המשפחה מגוון מזונות בריאים. הישיבה המשותפת סביב השולחן תאפשר לילדים לראות אתכם אוכלים בריא והם יוכלו ללמוד ממכם מהי תזונה בריאה ומחזקת. ילדים שרואים את הילדים שלהם אוכלים פירות, ירקות, ביצים, גבינות וכדומה גדלים להיות מבוגרים שאוכלים את הדברים האלה. יתרון נוסף לארוחה משפחתית, היא כמובן העצמת תחושת ביחד והקשר המשפחתי. 

 

את השינויים האלה תוכלו כמובן ליישם בצורה מיידית, תוכלו לשלב אותם בהדרגתיות ובכל שבוע להוסיף עוד שינוי קטן שיהפוך את הרגלי האכילה לטובים יותר, בריאים יותר ומחזקים יותר. 

 

ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת

קרדיט לתמונה – ניקי טורן סוביק
כתבות נוספות שיוכלו לעניין אתכם
שירותי רפואה זמינים גם בחג: הכללית תפעיל מיונים קהילתיים ומוקדי לילה בחג הפסח
חג הפסח מתקרב ובכללית מחוז חיפה וגליל מערבי מבטיחים ללקוחותיהם...
חכמים בשמש גם בחופשת פסח
לקראת חופשת חג הפסח, האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות חיוניות...
אוהבים מצות? כך תמנעו בעיות עיכול בפסח
מבין חגי ישראל, חג הפסח הוא אולי המאתגר ביותר מבחינה...
שומרים על הנפש שלנו: אימוני חוסן בכללית
שירות חדש ופורץ דרך מעניק למטופלים המתמודדים עם מצוקה רגשית...
האגודה למלחמה בסרטן: "חלה התקדמות במחקר, באבחון ובטיפול, אבל אם נרצה להישאר גבוה על המפה - תידרש השקעה משמעותית במחקר במאבק במחלת הסרטן"
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך...
מהם הדרכים להתמודדות עם אכילה רגשית בעת משבר ?
כל זאת ועוד בהרצאה של עדי יערן, דיאטנית קלינית בתחום...
חשיפה לפיצוצים ואזעקות מגבירה את הסיכון לטנטון
אחת הסיבות להופעת טנטון היא חשיפה לרעש עוצמתי, כמו שאנו...
מדריך בטיחות של מד"א לקראת חג הסוכות
כמדי שנה, מפרסם מגן דוד אדום מדריך בטיחות לקראת חג...
חכמים בשמש גם בפסח
בעקבות פתיחת עונת הרחצה ולקראת חול המועד פסח, האגודה למלחמה...
להיות כמו כולם
טיפולים נפשיים הם טיפולים שיכול לעבור כל אחד מאתנו אבל...
דילוג לתוכן