טיפול בהתקפי חרדה קשים – איך מטפלים בהתקף חרדה?

0
50
טיפול בהתקפי חרדה קשים - איך מטפלים בהתקף חרדה?
קרדיט freepik

טיפול בהתקפי חרדה

חרדה הינה תופעה נפוצה במיוחד ורבים מבני האדם מתמודדים עם התקפי חרדה. למעשה, 1 מכל 5 גברים ונשים מתמודדים עם התקף חרדה מדי שנה. החדשות הטובות? היום טיפול בהתקפי חרדה מוגדר כהצלחה ברוב המקרים ומספק הקלה משמעותית תוך זמן קצר.

התקף חרדה (או התקף פאניקה) הוא אירוע קצר של פחד קשה שמלווה בתגובה גופנית משמעותית. בעוד שפחד הוא מנגנון טוב שאמור לעזור לנו להגיב לאירוע מסוכן, חרדה מעוררת את מנגנון הפחד שלנו מבלי שאנחנו בסכנה אמיתית.

לצד תחושת הפחד הקשה, חרדה יכולה להתאפיין בתחושת אובדן שליטה, דופק מהיר, כאב בחזה, הזעה, רעד, בחילה, סחרחורת ותחושות רבות אחרות.  בדרך כלל, תסמיני החרדה חולפים תוך כ-10 דקות.  כאשר ההתקפים חוזרים ומתעורר פחד מההתקף הבא, ייתכן שכבר לא מדובר רק בהתקפי חרדה אלא ב-\"הפרעת חרדה\".

איך להפסיק התקף חרדה?

הטיפול הטוב ביותר להתקפי פאניקה הוא טיפול מקצועי של איש או אשת בריאות הנפש שיוכלו לסייע למנוע את ההתקפים הבאים. עם זאת, יש דברים שתוכלו לעשות בעצמכם כבר בזמן התקף החרדה על מנת לקצר אותו:

  1.  נסו להגיע למקום רגוע ושקט. אם ההתקף מתרחש בזמן נהיגה, עצרו את הרכב במקום בטוח. הרגישו בנוח לפתוח כפתור בחולצה או לפתוח את החגורה – זה יכול להקל על הנשימה.
  2. תרגישו חופשי לפנות לאדם שמכיר אתכם ושיוכל ללוות אתכם בזמן ההתקף. התקפי חרדה נמשכים מספר דקות ויכול להיות הרבה יותר קל לעבור אותם עם מישהו על הקו.
  3. גם דיבור עצמי ״זה רק התקף חרדה, זה יעבור כמו שזה בא״ יכול לעזור.

התקף חרדה – טיפול עצמי מיידי

גם תרגילי נשימה יכולים להקל על התסמינים ולהפסיק את התקף החרדה אצל חלק מהאנשים. ניתן לבצע תרגילי נשימה לקיצור התקף חרדה באופן הבא, כשהעיניים עצומות:

  • נשמו לאט ועמוק דרך האף.
  • הוציאו את כל האוויר דרך הפה לאט.
  • ספרו עד 5 בכל שאיפה ונשיפה.

במסגרת טיפול מקצועי בהתקפי חרדה תוכלו לקבל כלים יעילים יותר שמותאמים במיוחד עבורכם.

מתי חשוב לקבל טיפול בהתקפי פאניקה?

בזמן שמקיימים צעדים לטיפול עצמי בהתקפי חרדה, חשוב קודם כל לפנות למטפל או מטפלת מוסמכים בתחום בריאות הנפש, עם השכלה גבוהה ועם רישיון ממשרד הבריאות.

המטפל או המטפלת יוכלו לאבחן שאכן מדובר בחרדה, ולא במצב שרק מרגיש ככה. בנוסף, איש או אשת המקצוע יוכלו לתת לך כלים ראשוניים להתמודד עם ההתקף, ולהציע טיפול שימנע את התקפי החרדה הבאים בצורה היעילה ביותר עבורך.

התעכבות בפנייה לטיפול בהתקפי פאניקה יכולה לגרום ל-׳הימנעות׳: פחד וחשש מהתקף החרדה הבא. החשש מההתקף יכול לגרום לנו להימנע מפעילויות שיכולות לעורר את החרדה, כמו מפגשים חברתיים, מבחנים או הצגות חשובות בעבודה.

התפתחות של הימנעות יכולה לפגוע ביכולת שלנו לממש את עצמנו ולחיות חיים מלאים. לכן, חשוב לפנות לטיפול אם את או אתה חושבים שאתם מתמודדים עם חרדה.

איך מטפלים בהתקף חרדה?

כיום יש לנו טיפולים טובים מאוד לחרדה. למעשה, מחקרים מצאו שברוב המקרים, הטיפול בהתקף פאניקה מוגדר כהצלחה. הטיפול בחרדה מתחיל בארגון המידע עם מטפל או מטפלת שיש לכם איתם חיבור בשיחה טלפונית קצרה.

ביצוע מפגש ראשוני ובו שיחה מובנית יכול כבר להביא לתחושת הקלה וארגון פנימי.

משם, המטפל או המטפלת יחליטו על הטיפול המתאים ביותר עבורך. בחלק מהמקרים, ימליץ המטפל על פנייה לרופא/ה על מנת לשלול מצבים גופניים שיכולים לדמות את תסמיני החרדה.

שיטות טיפול בהתקפי חרדה קשים

בעזרת כל אחת משיטות טיפול בהתקפי חרדה אלו תוכלו לצאת לדרך חדשה, במהלכה תלמדו לזהות את החרדה, להפחית את תסמיניה ולחיות חיים ללא פחד מההתקף הבא.

  • טיפול קוגניטיבי- התנהגותי: טיפול CBT הינה שיטת טיפול ותיקה ומוכחת מחקרית שמפרקת את הקשרים השליליים בין מחשבות, רגשות והתנהגויות שעומדות בבסיס החרדה. בניגוד לטיפולים אחרים, טיפול CBT הוא טיפול קצר ומוגבל בזמן. לעיתים קרובות יש צורך בפחות מ-20 מפגשים עד להשלמתו. במסגרת המפגשים נלמד טכניקות הרגעה עצמיות לניטור הרגש השלילי ונלמד לשנות דפוסי התנהגות שליליים על ידי חשיפה הדרגתית לגורמי חרדה, תוך שילוב תרגולים, הן בבית והן במרפאה או המכון.
  • טיפול קבלה ומחויבות: טיפול ACT הינה שיטת טיפול חדשה יחסית שנגזרת מתוך גישת ה-CBT. בטיפול ACT, אנחנו שמים דגש על נקיטת פעולה הכרתית, הרחבת המודעות העצמית ושיפור היכולת לשאת את החרדה, וכך לנטרל את ההשפעה שלה עלינו. ניתן דוגמה: אדם יכול להימנע ממפגשים חברתיים כי הוא מפחד משיחות עם זרים. בטיפול נלמד איך ניתן ללכת למפגש חברתי, יחד עם החרדה, מבלי להיכנע לה, וכך להשיג שליטה על חיינו.
  • מיינדפולנס: גישה חדשה זו משלבת בין CBT ו-ACT ומלמדת כיצד להעניק תשומת לב לחרדה ללא שיפוטיות, תוך כדי אימון לטכניקות הרגעה. תרגול מיינדפולנס הראה יעילות הנמשכת לאורך זמן בהפחתת התקפי החרדה .
  • טיפול תרופתי בהתקפי חרדה: ישנן מספר תרופות שיכולות להביא להפחתה בחרדה הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. חשוב לדעת שטיפולים תרופתיים מסוימים יכולים להביא להקלה רק לאחר מספר שבועות. אם הרופא החליט שטיפול תרופתי יכול לסייע לחרדה שלך, עדיין ניתן להפיק תועלת מביצוע טיפול פסיכולוגי בהתאם להערכת איש או אשת מקצוע מתחום בריאות הנפש.

לסיכום, חרדה הינה אתגר שרבים מבני האדם מתמודדים איתו. למרבה השמחה, היום יש לנו טיפולים יעילים רבים עבור מניעת התקפי חרדה וה”הימנעות” שיכולה להתפתח מהם. את הטיפול בהתקפי חרדה חשוב לבצע אצל מטפלים מוסמכים בתחום בריאות הנפש עם רישיון משרד הבריאות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here